SBR-kanaal van Belastingdienst

SBR

Het SBR-kanaal is de vervanger van het BAPI-kanaal van de Belastingdienst. Per 2015 is het gebruik ervan verplicht alle aangiften, zoals de elektronische BTW-aangifte, de OB-, IB-, VpB- en/of ICP-aangiften. Hieronder vindt u wat er voor u is veranderd en hoe AccountView dit ondersteunt.

Wat is er veranderd?

Standard Business Reporting (SBR) is het nieuwe aanleverkanaal voor alle elektronische aangiften en rapportages vanuit externe software en daarmee de vervanger van (onder andere) het BAPI-kanaal. Wij beperken ons hier tot SBR Belastingdienst: de elektronische BTW- en ICP-aangiften die vanuit AccountView worden verstuurd naar Digipoort. Digipoort is het elektronische postkantoor van de overheid waar u de aangiften naar toe stuurt. Wat is SBR?

SBR ondersteunt daarnaast nog andere elektronische rapportages zoals voor de KvK en de Banken. Meer informatie over de andere mogelijkheden van SBR met AccountView vindt u op www.vismasoftware.nl/xbrl. Ook als u al met die module werkt, zullen er een aantal zaken voor u veranderen. Zo hebt u voor de verzending van de BTW- en ICP-aangiften geen externe verzendapplicatie meer nodig. U kunt hiervoor hetzelfde stappenplan gebruiken, dat u hieronder kunt vinden.

Hebt u al een PKIoverheid certificaat?

Als u al een PKIoverheid Services certificaat hebt, dan kunt u dit in gebruik nemen aan de hand van dit stappenplan op de website van Visma. Hieronder geven we algemene informatie over het gebruik van het SBR-kanaal voor BTW- en ICP-aangiften in AccountView. Hiermee kunt u bepalen of u een PKIoverheid certificaat nodig heeft en u weet hoe u als intermediair of ondernemer met deze wijziging om kunt gaan.

SBR en de elektronische aangifte

De elektronische aangiften vanuit AccountView kunnen vanaf 2014 niet meer via het BAPI-kanaal worden gedaan. AccountView wordt ruim voor die tijd geschikt gemaakt voor het gebruik van SBR met Service Packs. Houdt u er rekening mee dat niet alle (oudere) versies van AccountView zullen worden ondersteund. AccountView versie 9.1 en hoger zullen in elk geval worden ondersteund.

De overgang naar SBR betekent ook dat er nieuwe certificaten nodig zullen zijn. De algemene certificaten van Digipoort zullen wij in het Service Pack meeleveren. Het PKIoverheid services-certificaat waarmee u de aangifte moet ondertekenen, zult u zelf moeten verzorgen. De aanvraag hiervan kan niet meer vanuit AccountView zelf worden gedaan zoals bij BAPI het geval was, maar moet altijd bij de betreffende CSP (Certificate Service Provider) gedaan worden.

Er zijn 4 verschillende CSP’s die deze certificaten kunnen leveren. Houdt u er rekening mee dat de certificaataanvraag enkele weken kan duren. Wacht dus niet tot het laatste moment, maar start tijdig met uw aanvraag. Meer informatie over de CSP’s en de PKIoverheid services-certificaten vindt u op de site van SBR.

Afhankelijk van hoe u AccountView op dit moment gebruikt voor elektronische aangiften zullen er verschillende aandachtspunten zijn waarmee u rekening moet houden.

U verstuurt als ondernemer zelf aangiften

De aangifte over 2013 kan nog tot 1 februari 2014 worden ingediend via BAPI met uw pincode. Voor aangiften over 2014 zal in elk geval SBR gebruikt moeten worden. Waar in het BAPI-kanaal de ondertekening met pincode nog mogelijk was, zal er nu altijd een PKIoverheid services-certificaat nodig zijn. Dat betekent dat iedereen die elektronisch aangifte wil (blijven) doen vanuit AccountView een dergelijk certificaat nodig zal hebben; ook de gebruikers die nu via BAPI nog met een pincode ondertekenen. Wel kunt u als ondernemer één certificaat gebruiken voor alle entiteiten binnen uw organisatie.

U zult zelf een beslissing moeten nemen of u hiervoor een certificaat wilt gaan aanschaffen. Andere mogelijkheden kunnen zijn om de aangifte te gaan verzorgen via een intermediair, of direct bij de Belastingdienst aangifte te doen via de internetsite. U bent zelf vrij om hierin een keuze te maken. Voor verder advies op dit punt kunt u het beste overleggen met uw accountant. Meer informatie over de uitfasering van BAPI bij ondertekening met pincode vindt u op de site van de Belastingdienst.

U bent intermediair en verstuurt aangiften voor meerdere cliënten

Als intermediair zult u ook een PKIoverheid services-certificaat nodig hebben. Het is mogelijk dat u deze voor andere processen al hebt. In dat geval kunt u ditzelfde certificaat importeren en gebruiken in AccountView. U hebt dan dus alleen een actuele versie van AccountView nodig en het nieuwe Service Pack dat gepubliceerd zal worden om de aangiften via SBR te kunnen doen.

Als intermediair kunt u ervoor kiezen om aangiften direct naar Digipoort te versturen of om dit via een portaal te doen. Als u via een portaal verstuurt kan uw cliënt de aangeboden aangifte inzien en accorderen, voordat deze naar Digipoort verstuurd wordt. Bij het direct versturen naar Digipoort heeft de cliënt geen mogelijkheid om de ingestuurde aangifte nog in te zien. Als u gebruik wilt maken van versturen via een portaal hebt u aparte portaalsoftware en de aanvullende XBRL/SBR-module voor AccountView nodig. Meer informatie daarover vindt u op www.vismasoftware.nl/xbrl.

Meer informatie over de uitfasering van BAPI bij ondertekening met een certificaat vindt u op de site van de Belastingdienst.

Systeemeisen

In nieuwe Windows-besturingssystemen is de ondersteuning voor PKIoverheid services-certificaten standaard aanwezig (vanaf Windows XP SP3 voor de PC en in Windows Server 2003 na installatie van een aparte patch). Voor Windows Vista en hoger of Windows Server 2008 is dit standaard meegenomen. Het is dus niet standaard opgenomen in Windows Server 2003 Service Pack 2. Hiervoor is de hotfix KB 938397 of 968730 vereist. Deze zijn geen onderdeel van de patches die automatisch via Windows Update worden geïnstalleerd, maar zijn te downloaden via http://support.microsoft.com/kb/938397 en http://support.microsoft.com/kb/968730.

Meer informatie:

Terug naar overzichtspagina