Delital integreert B2B-webshop in Magento met AccountView (klantcase)

16-03-2015

Delital Gelato ServiceDelital Gelato Service werkt al sinds 2004 naar volle tevredenheid met de handelsoplossing van AccountView. Vanaf 2012 is een Magento B2B-webshop aan AccountView toegevoegd door de importeur van ijsproducten uit het Overijsselse Weerselo. Dit online klantportaal stelt zakelijke klanten in staat om hun bestellingen voortaan via internet te plaatsen. Om orders efficiënter te kunnen verwerken, is de B2B webshop via de standaard webshopkoppeling van AccountOne volledig geïntegreerd met AccountView.

Download deze case (PDF)

Over Delital

Delital vlaggen

Delital Gelato Service, gevestigd in het idyllische Weerselo (Twente), levert ForIce®, het eigen merk van Delital Gelato Service. Door de beste producenten te selecteren, kan Delital kwalitatief hoogwaardige en innovatieve producten leveren voor een marktconforme prijs. Het bedrijf werkt samen met twee zusterbedrijven uit Weerselo: Grensland Zuivel, leverancier van hoogwaardige zuivelproducten, en Easy Equipment, leverancier van een uitgebreid assortiment vriesinstallaties en ijsbereidingsmachines.

Om klanten (grossiers en eindgebruikers als ijssalons, lunchrooms en bakkerijen) op hun wenken te kunnen bedienen, hebben de 3 bedrijven, die samen een ‘one-stop-shop’ vormen, dezelfde organisatiestructuur en werken ze allemaal met AccountView, wat maakt dat de synergie optimaal is.

AccountView eenvoudig uitbreidbaar

“Wij gebruiken AccountView al vanaf de start van de onderneming in 2004”, zegt Hubert Mensink, directeur van Delital Gelato Service. “We hebben indertijd voor AccountView gekozen omdat deze oplossing eenvoudig uitbreidbaar is en mee kan groeien met de organisatie. Zo konden we een pakket voor boekhouding en logistiek ‘in het klein’ kopen en dit naar behoefte verder uitbouwen, zonder bang te hoeven zijn dat we een lappendeken van maatwerkapplicaties kregen.”

Partijregistratie en EDI

De afgelopen jaren is AccountView aanzienlijk uitgebreid. “Zo werd het door de groei van de organisatie steeds belangrijker om continu inzicht te hebben in de houdbaarheid van onze producten. Vandaar dat er een add-on voor partijregistratie aan de oplossing is toegevoegd. Om aan de eisen van grotere klanten als Deli XL te kunnen blijven voldoen, is er een EDI-koppeling gerealiseerd. Dergelijke klanten verwachten nu eenmaal van ons dat wij orders en facturen in een EDI-formaat bij hen aanleveren.” Mensink is nog steeds zeer te spreken over AccountView: “Het is een krachtig, flexibel pakket dat zich makkelijk laat integreren.”

B2B Magento webshop

Delital ijs maken

Toen duidelijker werd dat internet de toekomst had, vatte Delital in 2011 het plan op een Magento B2B-webshop te laten bouwen. Zo konden detaillisten in het vervolg zelf hun orders via internet plaatsen. “Om die orders efficiënter te kunnen verwerken en binnen 24 uur te kunnen uitleveren, wilden wij deze webshop integreren met de backoffice van AccountView. Op die manier konden we eenvoudig zien welke klanten welke producten gebruikten. Informatie die we weer inzetten voor onze marketing en toekomstplannen”, legt Mensink uit. In opdracht van Delital en in nauwe samenwerking met AccountOne bouwde webshopspecialist Epartment een B2B-webshop, gebaseerd op Magento. Magento is een e-commerce-platform dat bekend staat om zijn gebruiksvriendelijkheid en hoge productiviteit.

Standaard webshopkoppeling voor AccountView

Op verzoek van Delital ontwikkelde AccountOne een standaard AccountView-webshopkoppeling om de verlangde synchronisatie met AccountView tot stand te brengen. “Immers, als alle informatie over klanten, artikelen, voorraden, prijzen, kortingen, orders, verzendingen en facturen in AccountView staat en je begint een webshop, dan wil je die backoffice-gegevens natuurlijk ook publiceren op internet”, licht Albert Wolterink van AccountOne toe.

Webshop en backoffice synchroniseren

Wolterink vervolgt: “Zonder een webshopkoppeling zou je alle informatie op twee plekken – in de webshop én in AccountView – moeten bijhouden, terwijl deze al vastligt in je backoffice-systeem. Daarom hebben we de gegevens uit AccountView via een standaard webshopkoppeling beschikbaar gemaakt voor de B2B-webshop. Zodra Delital wijzigingen aanbrengt in AccountView, worden deze één-op-één overgenomen door de webshop. Andersom komen alle gegevens van de order die een klant via internet plaatst, direct in AccountView terecht. Daar kan Delital dan weer zijn inkopen op afstemmen, zodat de voorraden op peil blijven. Dat voorkomt frustraties bij klanten.”

Verschillende type klanten bedienen

Mensink is blij met de flexibiliteit die de geïntegreerde oplossing biedt. “Zo kunnen we uiteenlopende typen klanten bedienen: klanten die op de webshop een order bij ons plaatsen en achteraf de factuur ontvangen, klanten die via internet artikelen bestellen, maar deze geleverd krijgen door hun grossier, en klanten die na plaatsing van hun order eerst moeten betalen voordat er geleverd wordt. Dat decimeert de kans op fouten.”

‘Snellere processen en meer rendement’

Volgens Mensink versnelt de B2B-webshop zijn processen en verhoogt het de beheersbaarheid en het rendement ervan. “Alle nieuwe klanten bestellen via de webshop en betalen met Ideal. De klant kiest zelf wie, wat, waar levert. Bovendien hebben de vertegenwoordigers het totale aanbod realtime bij de hand via hun persoonlijke account. Iedere klant heeft met zijn inloggegevens zijn eigen prijsafspraken en leveringscondities beschikbaar. Het gevolg is dat we met minder mensen in de buitendienst meer werk kunnen verrichten. Productmanagement kan met het CRM-pakket en de webshop eenvoudiger marketingacties doorvoeren en meer leren over onze klant wat betreft de gevoeligheid voor acties. We komen als het ware ‘dichter’ bij de klant te staan!”

Tussenhandel

Het B2B-klantportaal met persoonlijke inlog biedt volgens Mensink belangrijke aanvullende voordelen voor de relatie met de tussenhandel. “Loyale grossiers kunnen in overleg orders door ons laten uitleveren, die dan door hen gefactureerd worden. In onze opzet geeft de B2B-webshop ons de mogelijkheid om lange en korte distributie te faciliteren, zonder dat de relatie met onze bestaande grossiers beschadigd wordt.”

“The sky is the limit”

In de toekomst verwacht hij nog veel meer uit de oplossing te halen. “Op termijn willen we bijvoorbeeld de webshop inzetten om (gepersonaliseerde) acties te communiceren en om inzicht te krijgen in de actuele voorraad ijs bij onze klanten. Zo kunnen wij hen van automatische aanvuladviezen voorzien.” Hij is ervan overtuigd dat de investering in de webshop zichzelf terugverdient, doordat deze resulteert in een verhoging van zowel de omzet als de klanttevredenheid. “Als alles eenmaal vlekkeloos draait, kunnen ook onze zusterbedrijven het concept implementeren. Zelfs een uitrol naar het buitenland behoort dan tot de mogelijkheden. ‘The sky is the limit’!”

Visma-partner AccountOne

Delital aarbeienijsAccountOne is als Visma Expert Center dé Visma-partner voor het mkb in Oost-Nederland. “Dat betekent dat onze consultants en verkoopmedewerkers op het hoogste niveau gecertificeerd zijn en kunnen bogen op jarenlange ervaring”, aldus Wolterink. “Wij bieden klanten oplossingen waarmee zij hun bedrijfsprocessen kunnen optimaliseren. De nieuwe AccountView-connector is daar een fraai voorbeeld van. Wat ons daarbij onderscheidt van andere marktpartijen zijn onze no-nonsense aanpak, onze oplossingsgerichte opstelling, onze focus op kwaliteit en ons vermogen ons in te leven in de business van de klant.”

Hoge klanttevredenheid

“Klanttevredenheid staat bij ons hoog in het vaandel. Dat maken we keer op keer waar, zo bewijzen onze hoge scores in klanttevredenheidsonderzoeken. Delital vormt daarop geen uitzondering. Het pilotproject dat we bij hen hebben uitgevoerd, bracht veel testwerk met zich mee. Dat vroeg om een flinke dosis geduld en goodwill van hun kant. Maar uiteindelijk hadden we daar beide baat bij: wij kregen er een mooie referentieklant bij, zij een goed functionerende oplossing,” besluit Wolterink.

Download deze case (PDF)